Brrrrrr, flink koud buiten! Op het menu staat daarom veelal winterkost. Stevig eten, om weer lekker warm te worden. Ik houd er van, stamppot en dergelijke! Vandaag gaan we voor een variatie van de good old stamppot. Omdat altijd hetzelfde ook maar hetzelfde is 😉
Ik heb een paar foto’s geschoten tussendoor, omdat het me wel weer eens leuk leek om een recept op de blog te zetten 🙂 Het vorige recept is alweer een heeeele tijd geleden…. 
Omdat het me leuk lijkt om meer recepten te uploaden, heeft de rubriek nu een naam gekregen! Deze heb ik ook meteen even aangepast bij het vorige recept 😉

Dit recept maakte mijn moeder vaker, en omdat ik het zo lekker vond vroeg ik haar om het recept met mij te delen. 

Ingrediënten:
– 750 gr aardappelen (je kunt een zakje voorgekookte aardappelen gebruiken, of je schilt de aardappelen en kookt ze zelf 10 minuten)
– 400 gr gesneden boerenkool
– 2 uien
– 2 tenen knoflook
– Rookworst
– Pakje spekjes 
– Pakje slagroom (200 gr)
– 100 gr geraspte kaas
– Peper
– Zout

Extra klaar zetten: 
– Ovenschaal
– Vergiet
– Snijplank
– Mes
– Ketel 
– Pannetje


Stap 1:

Snijd de aardappels in blokjes.
Kook de voorgesneden boerenkool 10 minuten met een beetje zout.


Stap 2:
Bak de spekjes uit. Bak ze niet te krokant.


Stap 3:
Snijd de ui in ringen en snijd de knoflook klein.
Snijd de rookworst in schijven.
Laat de boerenkool uit lekker in een vergiet.

Stap 4:
Verwarm de oven voor op 175 graden.

Stap 5:
Vul de ovenschaal.
De 1e laag/helft:
Bedek de bodem met de helft van de aardappelblokjes.


Stap 6:
Verdeel de helft van de ui en knoflook hier over.
Knijp de boerenkool uit (voorzichtig, warm/heet!) en verdeel de helft hier van over de aardappels, uit en knoflook.
Maak deze laag/deze helft af met de uitgebakken spekjes.


Stap 7:
De 2e laag/helft:
Verdeel de andere helft van de aardappelblokjes, ui en knoflook over de vorige laag/helft.
Maak deze laag/helft af met de schijfjes rookworst.

Stap 8:
Schud de slagroom over het geheel.
Bestrooi het geheel met de geraspte kaas.


Stap 9:

Zet de ovenschotel 35 minuten in de oven.

Smakelijk!


Wat vinden jullie er van om wat vaker recepten op de blog te lezen?

En zijn jullie van plan om dit recept te maken?

Dikke knuffel,
Roxanne ♥

