Je hebt zin in pizza, maar je wil het niet TE ongezond maken. Je houdt een feestje/hebt bezoek, en wil iets te eten op tafel zetten. Je hebt geen idee wat je gaat eten vanavond. Noem maar een situatie op, maar vandaag heb ik een lekker receptje voor jullie! Een makkelijk recept waarmee je zelf kunt variëren zonder dat het je uren in de keuken kost. Ik heb hier onder 3 varianten gemaakt, maar je kunt dus zelf nog veel meer ‘smaakjes’ maken.

Pita pizza's 7

Hier zie je de ingrediënten die ik gebruikte voor 2 personen!

-5 Pita broodjes
– 1 groot blikje tomatenpuree
– Salami/cervelaat
– Ham
– Ui
– Paprika
– 1 blikje tonijn
– Ananas (dit is verse, maar het kan ook met ananas uit blik)
– Geraspte kaas
– Italiaanse kruiden*
– Provençaalse kruiden*

*Uiteraard kun je ook qua kruiden combineren zoals je wil. Maar wij zijn nu eenmaal dol op Italiaanse en Provençaalse kruiden 😉

Tip: let op welke kaas je gebruikt! Op de 1e foto in het artikel heb ik andere kaas gebruikt, die dus niet goed smolt zoals je ziet. Vandaar dat ik het nog een keer gemaakt heb en nu met de goede kaas. Erg dat we dat vonden…. 😉

Pita pizza's

Bereidingswijze:

– Snijd de pita broodjes door en besmeer ze met tomatenpuree. Je kunt de pita broodjes ook heel laten, dan krijg je dikkere pizza’s. Maar wij vonden dit lekkerder.

Pita Pizza's 2

– Beleg de pizaatjes met dingen die jij lekker vind. Wij gingen voor salami/cervelaat met paprika, Hawai en tonijn met ui. Omdat we 10 helftjes hebben, herhalen we deze toppings 3x. De helft die overblijft, beleggen we met de ‘restjes’. Deze keer hadden we een extra helft Hawai. Maar soms hebben we ook een helft met ham, cervelaat/salami en paprika of ui.

Pita pizza's 3

– Verdeel de geraspte kaas naar smaak over de pizaatjes en bestrooi ze (indien gewenst) met kruiden. Wij gingen dus voor Italiaanse en Provençaalse kruiden.

Pita pizza's 4

– Ik kijk altijd even op de verpakking op hoeveel graden de pita broodjes de oven in moeten. Houd de pizaatjes in de gaten, als de kaas gesmolten is, zijn ze klaar! Dit is al na een paar minuutjes!

Pita pizza's 5

En zo liggen de pizaatjes dan op je bord of, in ons geval, op de snijplank/broodplank!

Pita pizza's 8

Ik maak dit receptje graag op een lazy sunday! Maar je kunt het ook op een andere dag maken, als bijvoorbeeld je lievelings programma rond etenstijd op tv is. Of als je bezoek of een feestje hebt, als hapje. Je zou de pizaatjes dan nog iets kleiner kunnen maken bijvoorbeeld. En ja, pizza is heerlijk, maar als je je pizza zelf belegt en maakt, weet je ten minste wat je eet. Deze pizaatjes zijn ook niet zo vettig als sommige pizza’s die je uit de diepvries vist.
Hoewel ik diepvriespizza op zijn tijd ook heerlijk vind, vind ik het geen straf om af te wisselen met deze pita pizaatjes. Lekker!

Ga jij de pita pizaatjes proberen? Of heb je nog tips qua pizza beleg? Deel ze vooral 🙂

Dikke knuffel,
Roxanne

