Een tijdje terug maakte ik zelf erwtensoep, en via social media kreeg ik naar aanleiding daar van de vraag hoe ik zelf erwtensoep maak. Dus, ik heb nog een keer erwtensoep gemaakt (dat vond ik ook heel erg, ahum 😉 ) en tussendoor foto’s gemaakt voor een recept artikel! We mogen dan wel langzaam maar zeker richting de lente gaan, maar er is zeker nog wel tijd om een keer erwtensoep te maken! (Dat gezegd hebbende, hier gaat ie ook nog een keer op het menu 😉 )

Vroeger maakte ik nooit zelf erwtensoep. Ik was de enige thuis die het lustte, en dus kocht ik dan maar gewoon een blik erwtensoep. Gelukkig lust mijn vriend ook graag erwtensoep, en toen ben ik het zelf gaan maken. Nu eten we eigenlijk nooit meer erwtensoep uit blik, zelfgemaakte is veel lekkerder. En niet eens moeilijk om te maken! Het kost alleen wat tijd.

2015-01-08 16.37.36

Ik maak zelf altijd een flinke ketel soep, waar wij met zijn tweetjes 2 dagen als hoofdmaaltijd van kunnen eten. Eventueel met een broodje/boterham er bij. Maar omdat wij de soep graag vrij dik hebben, is de soep op zich al vullend genoeg.

Ingrediënten:

– bouillon (ik gebruik zelf de bouillon in pasta vorm van Wela, aanrader!)
– schouderkarbonade
– erwtensoeppakket (uiteraard kun je de groente ook los kopen, maar ze zijn ook voorgesneden te koop. Ik gebruik sowieso altijd wortel, prei, knolselderij en ui)
– worst (ik gebruik zelf altijd de verse rookworst van Lidl, vind ik nog lekkerder als die van Unox!)
– spekjes (optioneel)
– spliterwten (zitten soms al in het erwtensoeppakket. Ik laat ze altijd een nachtje wellen)
– aardappels (vergeten op de foto te zetten, oeps!)
– grote (soep)ketel
– 2 liter water

Ik heb zelf alle boodschappen (op de bouillon pasta na) bij Lidl gedaan. Dus de ingrediënten zijn makkelijk verkrijgbaar en hoeven niet duur te zijn.

2015-01-08 09.52.15

Bereidingswijze:

– Zet een grote soeppan of een gietijzeren ketel op het vuur met 2 liter water, bouillon naar smaak, de spliterwten (giet het water waar in ze geweld hebben eerst af) en de hele lappen schouderkarbonade. In dit erwtensoeppakket zat ook een laurierblaadje, doe dit er bij deze stap ook in.
– Terwijl het water kookt, snijd je alvast de groenten uit het erwtensoeppakket en ongeveer 2 grote aardappels.

2015-01-08 10.25.40
– Als het water kookt en het vlees begint te garen, haal je de lappen schouderkarbonade er uit en snijd je deze in blokjes. Ondertussen kun je wel al de groente, de aardappels en de spekblokjes in de ketel doen. Zet het vuur laag.

2015-01-08 10.31.13
– Doe het kleingesneden vlees in de pan er bij, en laat het op een klein vuurtje verder pruttelen. Roer af en toe door de soep, anders heb je kans dat de soep gaat aanbranden!

2015-01-08 10.38.02
– Als de soep pruttelt, wordt deze steeds iets lastiger door te roeren omdat de soep dikker wordt. Je kunt deze zo dik laten worden als je zelf lekker vind. Bedenk je wel dat als je de soep een 2e dag wil eten, dat de soep dan nog dikker is als op dag 1. Je kunt deze dan eventueel iets verdunnen met wat water, mocht de soep te dik zijn.

De soep heeft overigens wel tijd nodig om in te dikken, dus neem genoeg tijd om de soep te maken! Ik laat de soep vaak een uur of langer door pruttelen. Maar dit is afhankelijk van hoe dik je de soep wil hebben.
Ik maak de soep vaak in de ochtend omdat deze best wat tijd nodig heeft. Als de soep dan de gewenste dikte bereikt heeft, zet ik het vuur uit. Ik maak de soep zelf altijd in een gietijzeren ketel, dus als ik het vuur uit zet pruttelt de soep nog even verder omdat de ketel lang warm blijft.

2015-01-08 16.37.36

– Last but not least: een minuut of 10 voordat je de soep opdient, snijd je de rookworst in halve plakjes en laat je deze even op een zacht vuurtje met de soep mee warmen.

Smakelijk!

Heb jij al eens zelf erwtensoep gemaakt? Laat het me zeker ook weten als je mijn recept gaat gebruiken 🙂

Dikke knuffel,
Roxanne ♥

2015-01-08 18.10.00

