Maanden lang wachtte ik, wachtten wij tot mijn menstruatie uit zou blijven. En maanden lang, elke keer weer, teleurstelling. Als er dan ook nog een cyste bij me wordt ontdekt en na een heel proces een operatie volgt waaruit de de diagnose endometriose *klik* komt, dan is het even heel moeilijk om positief te blijven…. Maar, wij gaven onze droom niet op!

En toen, bleef mijn menstruatie uit…. Ik wilde me er niet te veel op focussen (stel je voor dat ik weer teleurgesteld zou worden? Wie weet was ik wel gewoon een dagje later, ook al is mijn menstruatie normaal heel punctueel), maar mijn vriend riep al ‘misschien ben je wel zwanger!’ Toen ik een rondje door de Kruidvat hier om de hoek liep, zag ik dat het erg rustig was en er geen bekenden in de winkel waren. Ik graaide een zwangerschapstest uit het rek, rekende deze af en stopte deze in mijn tas. Snel naar huis!
Ik was bijna een week over tijd toen we besloten om samen de test te doen. Ik volgde de gebruiksaanwijzing, zette een wekker op 5 minuten en ging in de woonkamer nerveus mijn ontbijt proberen weg te werken. Na 5 minuten ging ik voorzichtig kijken, en bereidde me op weg naar de keuken al voor op een negatieve test.
De zenuwen gierden door mijn lijf en toen ik ook nog eens 2 dikke, vette strepen op de test zag, stond ik een paar seconden lang verstijfd naar de test te kijken… Zie ik dit nu goed?! Ik riep mijn vriend naar de keuken, die aan mijn stem al hoorde wat de uitslag van de test was. Vol verbazing wees ik naar de test en kon niet meer uitbrengen dan: ‘kijk’! Breed lachend zei mijn vriend ‘ik zei het toch’ 😉  Huilend van geluk vloog ik mijn vriend om zijn nek. Al die rot maanden van teleurstelling en angst waren eindelijk voorbij! Mijn lichaam heeft me toch niet in de steek gelaten, ik ben gewoon zwanger!

2016-09-01-de-test

We rekenden uit wanneer mijn uitgerekende datum zou zijn, en hoe lang ik nu zwanger zou zijn. Ook begonnen we meteen met een aantal dingetjes te regelen (verloskundige, Moeders voor Moeders enz). Die avond genoten we van wat lekkers met een (voor mij alcoholvrij) drankje. Hoera, feest!

5 weken zwanger:

We wilden onze ouders graag vertellen over de zwangerschap! Ten slotte hebben zij heel erg meegeleefd toen ik geopereerd moest worden, maar wilden wij ook dat zij weten dat ik zwanger ben. Dat wilden en konden we niet voor ons houden! STEL het zou mis gaan, dan wil je toch iemand hebben waar mee je hier over kunt praten. Onze ouders wisten dat wij ooit graag kinderen zouden willen, maar niet dat wij al maanden hoopten op een positieve test. Dat was een geheimpje tussen mijn vriend en mij. We kochten beiden een leuk boek om het aan onze ouders te vertellen, pakten dit in en gaven dit aan onze ouders. Ik heb de reacties van onze ouders gefilmd, omdat het mij geweldig leek om dit achteraf terug te zien. Beste beslissing ooit! Het is zo geweldig leuk om dit terug te zien! En ook onze ouders vonden het leuk om hun reactie later terug te zien. Wat waren ze verrast en blij voor ons! Dat worden trotse opa’s en oma’s!
Ook mijn zusjes wisten niet wat hun overkwam! Ik pakte voor hun bovenstaande foto in van de test.

Kwaaltjes: misselijk en pijnlijke borsten

2016-09-09-11-49-35

6 weken zwanger:

Toen ik 6 weken zwanger was, vertrokken we naar Sofia. Ik had van tevoren opgezocht of ik mocht vliegen, en maakte bij de controle duidelijk dat ik niet door de bodyscan mocht. Ik werd gefouilleerd en we vertrokken, op naar Sofia. In Sofia verliep eigenlijk alles prima, ik heb 1x eten terug moeten geven omdat het nog ietwat rood van binnen was, maar toen ik uitlegde dat ik zwanger was, mocht ik iets anders uitkiezen. Ik voelde me wel even opgelaten, maar, safety first! Ook de misselijkheid en moeheid waren duidelijk aanwezig.
De dag na terugkomst hadden we de intake van Moeders voor Moeders. Zij voeren allereerst een zwangerschapstest bij je uit (en stiekem wordt je daar weer nerveus van, ik ben toch wel echt zwanger hè?!), en toen deze overduidelijk positief was mocht ik beginnen! Toen we in de stad waren, konden we het niet laten om even over de baby afdeling te lopen en tja….daar werd het 1e pakje gekocht. Want, het is zo schattig en dat kun je toch niet laten hangen?! Nee, laten we wachten op de 1e echo. Maar er hangen er wel nog maar weinig he, misschien zijn ze dan wel al uitverkocht?

Kwaaltjes: misselijk, pijnlijke borsten, moe….

2016-09-09-1e-gekochte-pakje

7 weken zwanger:

Ook met 7 weken zwangerschap waren we niet thuis. We vertrokken voor een weekje naar Zeeland, waar we heerlijk genoten en uitgerust hebben. Ik merkte dat een aantal van mijn broeken niet meer lekker zaten, maar ik wilde nog geen zwangerschapsbroeken of zwangerschapskleding gaan kopen. Dus kocht ik op vakantie een paar broeken met elastiek in plaats van een knoop. Hè hè, dat zit een stuk beter! Ook zaten mijn darmen mij flink dwars deze week…. Of het iets was wat ik gegeten heb? Of dat mijn darmen door de groeiende baarmoeder gestoord werden?
En tja….ook een 2e pakje werd gekocht…. Dat zijn weliswaar ook de enige kleding aankopen die we tot nu toe hebben gedaan! Verder willen we echt wachten tot de geslachtsbepalende echo, want stiekem is gericht shoppen veel leuker natuurlijk 😉 In Zeeland maakten we voor de show een buikfoto. Want tja, dat is toch een leuke herinnering? Ook al zie je compleet niks nog haha!

Kwaaltjes: misselijk, darmproblemen en MOE!

2016-09-20-14-23-47

8 weken zwanger:

Het spannende moment is daar, de intake bij de verloskundige en de 1e echo! MAN wat keken we hier naar uit en wat vond ik het spannend! Flink misselijk en kokhalzen voor vertrek….
De verloskundige stelde een paar vragen en al snel gingen we op zoek naar het kleintje in mijn buik. Ze vond onze mini vrij snel. En daar vlogen de tranen al over mijn wangen. Daar op het scherm, dat kleine wokkeltje daar, dat is ons kindje. Wauw! Ik ben gewoon echt zwanger! En als je dan hoort hoe ‘groot’ dat kleintje in je buik is (1,5 cm!), dan verbaas je je over het feit dat je het zo groot kunt zien op een scherm! En dat het voor al die veranderingen in je lijf zorgt!
We rondden de intake af, kregen wat foldertjes en een cadeautje mee in een Woezel en Pip koffer en vertrokken in 1 weg naar mijn oma om het grote nieuws te delen. Wat was mijn oma trots! Mijn oma heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat ze graag zou zien dat ik een kindje zou krijgen. En stiekem hoopt ze op een meisje, want ja, dan zijn we 4 geslachten! Dat zou nog eens extra gedenkwaardig zijn omdat dat bij mijn geboorte ook zo was. We zullen zien oma 😉
Ook maakten we de eerste buikfoto met de MileStone babykaarten welke je vast nog vaker hier langs gaat zien komen.

Kwaaltjes: misselijk en moe

2016-09-28-koffertje-la-vie

9+10 weken zwanger:

Bye bye zomervakantie, hallo werk leven! Na 3 weken waarin ik met mijn vriend veel babytalk heb kunnen doen, moesten we nu weer op onze woorden opletten. Je zou zomaar eens je mond voorbij kunnen praten….
Deze weken vertelden we aan onze beste vrienden van de zwangerschap. Tranen, knuffels en blijdschap! Ook gingen we oriënterend kijken voor kinderwagens, en vonden we er 1 die het waarschijnlijk gaat worden! We keken naar uiterlijk, prijs (schrik niet als je voor een kinderwagen gaat kijken, en stel een grens aan je budget!), hoe praktisch is de wagen, kan er een andere bak op zodat je de wagen langer kan gebruiken en rijdt de wagen fijn. We hadden er een aantal op het oog, maar 1 sprong er uit door op alle punten groen te scoren!
Ook gingen we aan de klus! We kochten laminaat voor de babykamer en haalden het behang van de muren! Ook het plafond en de vloer gingen er uit, want er is nog genoeg te klussen aan de kamer! Beter vroeg er bij dan op het laatste moment haasten 😉
Daarnaast ging ik online op zoek naar ideetjes om de zwangerschap aan te kondigen, zowel op Facebook als op ons werk. We wilden het op Facebook met een foto en eventueel tekst bekend maken, en Cody hierbij betrekken indien mogelijk.
Met 10 weken hadden we ook weer een echo, en man wat had ik een rot droom de nacht er voor! Ik droomde dat ik een miskraam had, bah! 😥 Maar gelukkig zagen we op het scherm al snel een goed bewegende mini!
Op zondag sloeg ik aan het bakken voor de bekendmaking op ons werk volgende week!

Kwaaltjes: misselijk, moe, en brrr enge droom!

2016-10-16-14-13-00

11 weken zwanger:

Yes, eind van de week kunnen we het eindelijk van de daken schreeuwen! We begonnen de week met het bekend maken van de zwangerschap aan onze leidinggevende, en bereidden alles voor voor de bekendmaking op ons werk! We maakten DE foto *klik*  en ik maakte de zandkoekjes met muisjes en de negerzoenen met muisjes af voor op het werk. Die vielen op onze werkplekken zeer in de smaak 😉
De dag na de bekendmaking op ons werk, volgde de bekendmaking op Facebook. Oh.My.God! Wat kregen we enorm veel reacties! Overdonderd en vol emotie heb ik onze Facebook timelines vol zien stromen met felicitaties enz. Wauw! Mijn hormonen wisten niet meer wat voor en achter was!
Deze week vloog echt in een roes voorbij! Wow….

Klachten: misselijk, moe, pijn in mijn handen/polsen (later blijkt: pees irritatie van Quervain aan beide kanten…hoera… -_- )

20161113_160237

12 weken:

Yes, de 1e 12 weken zijn om! De weken die spannend zijn omdat de kans op een miskraam hoger is  in die 1e weken dan erna. Deze week vroeg ik de gratis zwangerschapsboxen aan, verdiepte ik me in de kraamzorg bureaus in de buurt en schreef ik me ook daadwerkelijk in voor kraamzorg!
Deze week was minder leuk omdat mijn opa overleed. Hij was weliswaar ziek en we wisten dat hij niet meer lang te leven had, maar toch. Gelukkig wist hij wel nog dat ik zwanger ben en was hij duidelijk trots!
Om de 1e 12 weken feestelijk af te sluiten, gingen we lekker uit eten met z’n tweetjes (of ja….drietjes haha 😛 )

Klachten: misselijk, moe, bloeddruk aan de lage kant, pijn in polsen/handen

2016-10-30-18-43-21

Dat waren de 1e 12 weken van mijn zwangerschap! Vinden jullie het leuk om op deze manier meegenomen te worden in mijn zwangerschap? En per hoeveel weken is een update leuk? Per week lijkt me wat erg vaak…. Vragen over de zwangerschap en ideeën voor artikelen zijn uiteraard welkom 🙂 

Dikke knuffel,
Roxanne ♥

