Ik kwam onderstaande tag tegen op onder andere op de blog van Lisanneย en op de blog van Priscilla. Het is een tag die je elk trimester kunt invullen, maar gezien ik al over de helft ben, leek het me leuk om deze voor de 1e helft en voor de 2e helft van de zwangerschap in te vullen. Deel 1 dus vandaag ๐Ÿ˜‰

pregnancy-questions2

Hoever ben je nu?
Ik ben nuย 24 weken en 5 dagen. Maar ik vul deze tag in over de 1e 20 weken van de zwangerschap ๐Ÿ˜‰

Hoeveel ben je aangekomen?.
Voor de zwangerschap stond ik al zelden op de weegschaal, dus ook nu ga ik me daar niet mee kwellen ๐Ÿ˜‰ Ik heb dus werkelijk geen idee. Mijn buik groeit gestaag, en in mijn gezicht lijk ik afgevallen volgens mijn omgeving. Het zal dus wel mee vallen ๐Ÿ˜‰

Zwangerschapskleding?
Ik heb niet veel speciale zwangerschapskleding gekocht, en ben dit ook niet van plan als het niet ‘nodig’ is. Wel wat broeken, die zitten gewoon stukken lekkerder als ‘gewone broeken’. Maar qua bovenkleding 1 truitje en 1 jurkje die ik ook ‘gewoon’ aan zou kunnen. Voor nu is dat prima.

Striae?
Nee, nog niet gespot. Ik smeer braaf met een olie mijn buik in, en ik ben ook nog niet enorm gegroeid. Maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen. Ook als je braaf smeert…. ๐Ÿ˜‰

20-wekenBuikfoto 20 weken zwanger โ™ฅ

Slaap?
Slapen gaat over het algemeen prima. Een enkel keertje dat ik ’s nachts een tijdje wakker lig. In de ochtend moet ik er soms uit voor een sanitaire stop. Maar daarna val ik meestal weer in slaap. Gelukkig weet ik meestal nog wel een fijne slaaphouding te vinden, af en toe kost het wat gedraai enz. Ik ben benieuwd hoe dat de komende weken gaat zijn haha!

Beste moment van de week
De momenten waarop we een controle hebben en ons meisje dus mogen zien op de echo. Maar ook de momenten waarop ik ons meisje voel bewegen in mijn buik. Heerlijk! Als het even kan, leg ik dan ook mijn hand op mijn buik.

Slechtste moment van de week
Als ik te veel en te snel wil, en daardoor last krijg van pijntjes en van mijn buik. Ik ben niet iemand die snel om hulp vraagt want, ‘joh, ik kan dat zelf ook wel toch?’ Daarnaast ben ik zwanger, niet ziek. Ik kan dus ook best wat zelf toch? Op zich voel ik me prima, en dat is fijn. (De weg naar deze zwangerschap was geen makkelijke, dus het is heel fijn dat ik me nu over het algemeen prima voel) Dat maakt wel ook dat de verwachtingen van mensen naar jou hoog zijn, want ‘je rent nog gewoon rond alsof er niks aan de hand is en je je goed voelt’.

Mis je iets?
Ik dacht van tevoren dat ik een wijntje zou missen. Niet omdat ik zo vaak drink, maar wel omdat ik het lekker en gezellig vind om af en toe een glaasje te drinken. Nou, surprise, die mis ik dus bijna niet! Er zijn genoeg alcoholvrije drankjes te koop. En gewoon fris of een theetje bijvoorbeeld zijn ook helemaal prima natuurlijk ๐Ÿ˜‰
Wat ik wel mis is cervelaatworst. Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn. Sommige mensen vinden het onzin dat je het beter niet zou eten tijdens de zwangerschap omdat het risico op toxoplasmose klein zou zijn. Toch neem ik liever het zekere voor het onzekere. Warm mag je het dan wel weer eten, dus ik maak soms pizza of tosti met cervelaat.

Bewegingen
Ik voel haar dagelijks, zelfs meerdere malen per dag, bewegen in mijn buik. Heerlijk!

Food craving
Die heb ik niet echt. Ten minste, er is niet iets waarvan ik zeg ‘ik MOET en ZAL het nu hebben’. Zo in deze periode lust ik graag een speculaasje of appeltaart, en volgens mij is dat nu niet meer dan anders….

2017-01-08-17-42-27

Iets dat je misselijk of bleh maakt
Gekookt ei, getsie wat stinkt dat! Dan smaakt het me automatisch ook niet meer. Brrrr…. Sinds ik een paar weken geleden zelf eiersalade ging maken, heb ik dan ook geen eieren meer gekookt of gekookt ei gegeten.

Geslacht
Ja dat was dus even een spannende, zoals je hier kunt lezen. Maar het wordt dus een meisje ๐Ÿ˜€

received_1133337300034804

Kwaaltjes
Die kun je regelmatig in mijn ‘baby op komst’ artikelen lezen ๐Ÿ˜‰ Tot nu toe mag ik niet klagen. De 1e 12 weken was ik (voornamelijk in de ochtend) standaard misselijk. Een enkele keer met hoesten, kokhalzen of erger ๐Ÿ˜‰ Verder is mijn bloeddruk aan de lage kant, heb ik soms last van maagzuur en heb ik wat vaker last van mijn rug.

Navel in of uit?
In. Mijn buik is dan ook nog niet enorm gegroeid.

Blij of chagrijnig?
Meestal blij, af en toe chagrijnig. Maar dat heeft iedereen wel eens. Ik heb (nog?) niet van die enorme hormonale momzilla uitbarstingen. Daarbij heb ik in het najaar altijd wel wat last van mijn ‘mood’. Ik slik sowieso altijd extra vitamine D dan, dat is nu ook niet anders. En dat helpt wel.

Waar kijk je naar uit?
Dat ons meisje geboren wordt en ik haar voor de 1e keer mag vasthouden. Ik ben zo benieuwd naar hoe ze er uit ziet, op wie ze lijkt…. Als ik iets moet kiezen wat dichterbij in de tijd ligt, dan ben ik benieuwd naar het eindresultaat van haar kamertje! En ook verheug ik me enorm op ons tripje Huishoudbeurs/Negenmaandenbeurs en ons reisje naar Londen! โ™ฅ

Hopelijk vonden jullie dit een leuke tag! Tegen het einde van de zwangerschap wil ik deze graag nog eens invullen en kijken wat dan mijn antwoorden zijn ๐Ÿ˜‰ En als jullie nog andere dingen graag willen weten of zien, hoor ik dat graag! ๐Ÿ™‚

Dikke knuffel,
Roxanne โ™ฅ

